CitroFriends

Forum for followers of Citroen automobiles, old and new

You are not connected. Please login or register

The Digit alias the "karakterbak"

View previous topic View next topic Go down  Message [Page 1 of 1]

1 The Digit alias the "karakterbak" on Tue Jan 17, 2012 10:45 pm

Gert

Engineer
Engineer

Nadat ik in 2010 2x een Digit misliep, merkte ik dat ik erg graag z'n Digit wou hebben, vooral omdat een Bx type 1 in mijn ogen een erg leuke karakterbak is die je weinig ziet in vergelijking met een een DS of een CX!

Dus opende ik op het Citroën-forum gezocht topic voor een Digit, waarvan ik veel tips kreeg en daardoor een Digit bezocht met BasisBix en Beerpeet. Maar die viel af.

Op een gegeven moment kreeg ik doormiddel van de bewuste gezocht topic een pb'tje van een forummer die zijn Digit wou verkopen aan mij. Dus op een zaterdag met basisBix de bewuste Digit bezocht... Helaas knapte een drukleiding van de hydraulich op het moment dat we de auto in de hoogste stand zette, dat was een domper, maar toch de gedachte dat deze Digit nog langer stil zou staan besloot mij om toch een gokje te wagen...

Dus sinds september 2010 is dit naast de Xsaar mijn 2de Citroën:

Maar goed, zoals je ziet hij is een beetje smerig dus poetsen en rijden........ zodra hij de nodige reparaties heeft gekregen..

Hier zijn wat details foto's van de zwakke punten waar een type 1 berucht om zou zijn, het was een gok die ik toen waagde...

Nouja beoordeel zelf maar, of het een goeie gok was in 2010:

De sponningen van de C-ruitjes zijn slecht vooral de onderste. Hierdoor zat de linker er niet meer in, en de rechter is een beetje los. De roest in de sponning komt doordat de ruiten slecht zijn ingekit over de ouwe kit rand heen, waardoor de ruiten te ver naar buiten kwamen en vocht/regen makkelijk in de sponning terecht kwam.

Er zit een gat in de linkerkant van de spoiler van de achterklep, maar dat is wel te reparen en te spuiten..

De rechterachter deur is slecht netzoals de linkse voordeur:

De dorpel/scherm linksachter is roestig maar de zoals de linker B stijl als de rechter is wat eerder oppervlakkig roest:

De A-stijlen links als rechts zijn erg goed!:

De linker voorscherm zit roest maar de binnenschermen zijn in orde:

De benzinepomp is de goeie pomp, dat wil zeggen een kunsstof bovenkant en een metalen onderkant.
Dus de Digit zal niet afbranden op door de benzinepomp:

De deurschanieren op de A-stijlen zijn zowel links als rechts erg goed:

Rond de benzinetank is alles netjes:

Voor de rest lijk me het een er goeie basis!/? Okey de hydraulischeleidingen moet ik wel laten vervangen, de subframe voor is een verrasing, motorisch moet effe goed aangepakt worden. Dit is dan wel kort qua woorden maar er zal heus wat meer bij komen!

Waarom een Digit daarom

Nog wat plaatjes:

Geweldig z'n complete boekwerk met rekeningen:

Tja en wat nu? Plannen van aanpak en dan aan de slag...

Wordt vervolgt!

2 Re: The Digit alias the "karakterbak" on Tue Jan 17, 2012 10:50 pm

wendela

Engineer
Engineer
Je hebt toch inmiddels al heel wat gedaan. Ik blijf het een prachtig tellerhuis vinden. Zou dat in een CX passen? Very Happy

3 Re: The Digit alias the "karakterbak" on Tue Jan 17, 2012 10:50 pm

Gert

Engineer
Engineer
Onder tussen zijn we wat verder en is het inmiddels 2011! En er is bekend wat er moet gebeuren aan de karakterbak:

-Ruitenwissermechanisme voor is kapot.
-Veerbollen? (Laten vullen)
-Distributieriem
-Remmen overal
-Alle leidingen (hydraulich) voor/achter.
-Handremkabels
-Schakelgaffel +bussen zijn versleten
-olielek
-Stuurhuis licht lek
-Versnellingsbaksteun
-Reactiesteun
-Remslang voor.

Carrosie:

Tja, wat valt er van te zeggen! De eerste indruk van de Digit was, dat de carrosie (gezien de uiterlijk) erg slecht was, maar dat bleek het tegendeel! De bodem subframe is hard! Alleen zit er vliegroest op, dat is nu makkelijk te verwijderen maar over een paar jaar is het einde verhaal als je dit nu niet aanpakt. De 10jaar in de stalling heeft de Digit niet erg goed gedaan..

Motorische:

Motorisch is het minder qua olielek (bij de motor en tussen de versnellingsbak en motor), dus zal je nieuwe seals, koppelingen en dergelijke moeten gaan doen.. Ook noemde hij dat de koppeling minder is (zou later ook de geest geven)?

Hydraulisch:

Bekende verhaal voor mij.

Vanuit het lijstje besloten om ook zelf wat dingen te gaan doen met hulp aangezien ik geen sleutelervaring heb.

De Digit is naar Hegru gegaan voor de volgende dingen wat ik graag wou uitbesteden:

Wat ging Hegru doen:

Nieuwe distributieriem met spanrollen en waterpomp.
Nieuwe hydraulische leiding
Nieuwe V-snaar (Als ze toch bezig zijn)

En de veerbollen vullen.

4 Re: The Digit alias the "karakterbak" on Tue Jan 17, 2012 10:51 pm

Gert

Engineer
Engineer
Wacht maar Wendela!

Ik kom nog met meer updates! Smile

5 Re: The Digit alias the "karakterbak" on Tue Jan 17, 2012 10:56 pm

Gert

Engineer
Engineer
Na Hegru bracht ik de digit naar huis toe waar ik de volgende dingetjes ging vervangen (dat durf ik wel alleen als beginnend sleutelaar):

-bobine
-verdelerkap
-rotor
-bougiekabels
-O-ring verdelerhuis
-radiator
-benzineleiding + filter
-olie + filter.

Dus een verslagje van vorig jaar:

De nieuwe benzineleiding gemonteerd en een kleine aanpassing qua plek van het benzinefilter.

Waarom ik de benzinefilter daar heb geplaatst en niet op de ouwe plaats? Omdat volgens de BX-rijders véél BX-en zijn afgebrand door een lekkende filter precies boven de bougies. Mocht hij lekken dan stroomt de benzine langs de motor omlaag. Boven de motorblok heb ik hem ook niet geplaats, want anders zou de benzine op de spruitstuk lekken.

Daarna tijd om de koelingsysteem aan te pakken:

Eerst de ontluchtingspunten en de aftapplug van de waterpomp zoeken:

Waarom heb je schilderstape gebruikt? Uhm om aan te geven waar ze zitten....

Daarna de radiator afgetapt en de waterpomp afgetapt. Een douche werd me gelukkig bespaard!
Dan de aftapplug weer gemonteerd.. (in 2 pogingen, dopsleutel bleef hangen... Maar hij zit er goed op!)

En dan......ladies and gentleman the radiator has left the Digit!:

Blij dat hij eruit is gezien de detail foto's:

Maarre wat is dat van soort aanslag? Een slecht voorteken:

Omdat er nu toch wat meer ruimte was, even met RX5 de leidingwerk rond de drukregelaar gedaan en wat andere dingen..

6 Re: The Digit alias the "karakterbak" on Tue Jan 17, 2012 11:02 pm

Gert

Engineer
Engineer
Zo, ik heb weer wat te "update" geloof ik!

Update 9-4-2011

Vandaag de maagdelijke radiator gemonteerd in de Digit en afgevuld:

Daarna ontkwam de motor niet aan nieuwe olie en een filter..
Gelukkig ontkwam ik aan een frise oliedouche (nouja dat frisse zal wel tegen vallen) maar de bodem van de smeerput kreeg wel een kleine douche... Gelukkig kon ik héél wat opvangen in een bak, een slang met een trechter eraan werkt niet duss......

Na dit kwam de onstekingshuis aan de beurt. Eerst aftekenen van de juiste plek daarna loshalen schoonmaken en de nieuwe O-ring erop zettten en terugzetten.

Daarna alle bougies-kabels, verdelerkap en bobine vervangen.

De mening is verdeeld over de higtech-bobine look! Het straalt niet echt jaren 80 uit aldus een mening ;-) !

Update 9-4-2011

En dan komt zaterdag ochtend, de laatste dingen teruggezet,ook de senor.... En dan starten ennnnnn géén kik! WTF Shocked
Mmmmmmm toch maar de ouwe rotor eens terug zetten, en ja hoor ze doet het en gaf een duidelijke rookwolk af als teken dat ze er is (iets wat de buurt niet op prijs stelde met deze rookwolk en pa zeker niet)!

Als laatste puntjes op de i de motor laten lopen tot de fan aangaat, motor afzetten en de radiator bijvullen volgens de vraagbaak..

En op de oprit gezet:

Wat een verschil met vorig jaar zeg:

Update 10-4-2011.

Zondagochtend de digit naar de garage gebracht, met als volgauto de Xsaar.. En dan merk je pas hoe fijn de Digit over de drempels gaat, terwijl je in de spiegels ziet hoe rustig de Xsaar erover gaat! Laughing

En dit was de beunplek waar menig überbeun jaloers op is Laughing

Deze dag komt Coen (BASISBIX) mij meehelpen, eigenlijk was ik meer een hulpje die véél leerde vandaag!
Ik kan niks anders zeggen van super echt super bedankt Coen voor het (mee)klussen en uiteraadt de gezelligheid!

De eerste belangrijkste punt waren de remmen!

We merkte al gauw op dat de remschijven ondanks de vliegroest nog best wel goed uitzien!
Maar goed ik ben een beetje eigenwijs, dus eraf met de schijven en nieuwe erop achter en voor!

De achterste remklauwen hebben we gedemonteerd en schoongemaakt:

Daarna weer gemonteerd met nieuwe remblokken, waarvan er een zoekertje aangemaakt is. Hierdoor piepen de remblokken niet.

Ontluchten wielen erop en klaar is de achterkant:

(Jazeker ook nieuwe bandjes!)

Daarna de remmen voor vervangen en toen de proefrit gemaakt! Noudat ging perfect, Coen was verbaasd hoe goed de motor reageerde/loopte na 10jaar stil staan! Remmen nog eens getest, de hoogteregelaar voor en achter getest.. Prima!

Een klein smetje de snelheidsmeter deed het opeens niet meer, nadat ik het aan de praat kreeg zaterdagochtend.....(Grrrrrr)

Daarna de laatste dingetjes gedaan wat we konden doen:

-Bougies vervangen
-Andere ruitenwissermotor
-Andere knipperlichtschakelaar..
-Uhmm.... schakelaars wisselen zodat de ramen vóór dicht kunnen!
-Sensor nagelopen en gesmeerd (En hij doet het weer!)

Daarna de boel opgeruimd en nog wat wezen eten en nog wat leuke spulletjes van Coen overgenomen:

(14inch)

Update 11-4-2011

D(igit)-Day Jaja, apk dag voor de Digit!

Laat ik gelijk eerlijk zijn Coen en ik wisten dat ze niet door de Apk komt met roest op de benzineleiding en een lekke stuurbekrachtiging...

Duss... is ze alleen afgekeurd op de leidingwerk, goh laat ik die net besteld hebben! Dus eind deze week zou ze weer een Apktje hebben.

Daarna eens een lijstje maken wat de volgende stappen zijn nr1 is in iedergeval de stuurbekrachtiging!

Vandaag ook een nieuwe (jaja je leest het goed) tellerkabel + sensor!

7 Re: The Digit alias the "karakterbak" on Tue Jan 17, 2012 11:06 pm

Gert

Engineer
Engineer
En toen was het:Yessssss!

ladies and gentleman she have APK

Na 10jaar en een half jaartje mocht de Digit weer vrolijk rondtuffen in Maas&Waal;...

En dat laatste had ik toen gedaan:

Maar dit vind ik de mooiste foto's:

Voor de rest heb ik de nieuwe sensor gemonteerd, want de ouwe deed het weer niet.

8 Re: The Digit alias the "karakterbak" on Tue Jan 17, 2012 11:13 pm

Gert

Engineer
Engineer
...Goh, volgens mij heb ik nog véél meer te vertellen over de BX of tewel de Digit of Dé karakterbak.. Cool

Goed wat gebeurde er na Citromobile:

Immiddels had ik ongeveer 3000 kilometer met de karakterbak gereden.. Maar nu zal ze min of meer verplicht stil staan, ondanks een ''simpele''' bezoekje aan de garage ....

Maar goed:

Sinds 8-8-'11 is de Digit belastingvrij en is ze 25geworden... Cool Boejah.......... :

..... en is er weer wat aan gesleuteld:

Na Citromobile was er een technische BX-meeting waar ik afgesproken had dat de Digit even de lucht in gaat via een brug... Er bleken géén nieuwe dingen aan het licht die ik niet wist...

Wel werd er opgemerkt dat het nog erg leuk wordt, om de voorbumper los te krijgen. De bouten daarvan zitten waarschijnlijk vastgeroest aan de chasis (type 2/3 is het anders gemonteerd), en dat zijn er dus 10 bouten..... Hoezo niet stevig gemaakt een BX Type1!

Ook heb ik de LHM vervangen door hydraurincage hierdoor wordt alles schoongespoelt (En dat mag nu wel onderhand eruit..)..

Maar hier mag je niet te lang mee rijden, ongeveer 1500/3000 kilometer.. Dus voor de winter even weer LHM erin!

Tijdje na de Technische meeting naar de medeforumer BasisBix geweest. Voor een fotomeeting met zijn GT oa.......

Het is een erg mooie GT met accessoires om te zien!

De rede waarom ik bij Coen was, naast de GT ook een andere stoel voor de Digit te vinden. Dit komt omdat ik door de houdige rugleuning steeds in mijn rug heb.. Evil or Very Mad

Dus daar gingen we iets aan doen, nouja poging tot.. Helaas stonden op de sloperijen géén bxen.. En dat is goed? Ze worden zeldzamer.. Maarja ik had liever een stoel gehad... (inmiddels heb ik 2 andere goeie rugleuningen gevonden!)

Dan maar de Digit ontdoen van wat karakterroest... Juist we monteren effe een andere scherm Cool

Losmaken ging goed, alleen de bout die in wielkast zit brak kapot. Nouja dat hadden we verwacht dus de ouwe scherm omgevouwen..

Dagdag roest!

De vouwkunsten van Coen.. (natuurlijk wel eerst de goeie delen eraf gehaalt!)

Het zag er best goed uit de binnenscherm, hier en daar wat oppvlakkig roest:

Niet schokkend, gelijk behandeld met RX5 voordat de nieuwe scherm erop komt.

Ondertussen probeerde Coen de achterbumper op te poetsen met Riwax PVC kunstofcoating (Zeg Rob.. 😉 ).

De resultaat beviel zo goed, dat de hele bumper gepoetst is!

En dan de nieuwe nouja 2dehandse scherm erop!

Jammer van de GT logo, maarja het is géén GT He!

Maar nu komt het! Neutral

Een van de vorige eigenaren heeft een beetje zitten verpruten aan Digit, niet de géne waar ik hem van kocht!

Het zit zo, omdat Coen nog een sensor had voor de plip, gingen we de kieker installeren die lag sinds aankoop in het dashboard kastje..

Dus boordcomputer losschroeven en zie: ''Goh daar lopen de draden van het ledje heen,uit het dashbord''

Iemand had de draadjes gewoon tussen de steker van de boordcomputer geduwd.

Hoort er niet in dusss... dagdag!

En zonder kroonsteentje de draden aan elkaar gebonden.. Ja, das niet handig zo boven de draden van de dashboard. (Nu ook geen uitvallende dashboard verlichting..)

Maar goed de zoektocht naar de stekker van de kieker kon beginnen... Conclusie HIJ ZIT ER NIET MEER!
Je leest het goed hij is weg foetsie! Shocked
Dus géén centrale vergrendeling of op afstand mogelijk meer... En dat is dus niet leuk!

Tijdens de speurtocht na de stekker zag ik ook dat de kachelradiator lek is ( de nieuwe wacht nog op montage), dju dat wordt wat in de winter...O nee dan staat ze in de stalling.. Laughing

Maar goed de volgende dingen kwamen na een inspectie aan het ligt:

-Kachelradiator is lek
-Een schakelstang moet vervangen worden (Die kon zo losgehaald worden dus met tyripe vast gezet)
-Lekkage aan de drukregelaar.
-lekkage aan de De stuurbekrachtiging de keerring ter hoogte van de stuurstang is lek (bekend)
-Waarschijnlijk een lekker pakking bij de carterpan.

Voor de rest alles even nagelopen en aangedraait. De spelling op de versnellingsbak is minder, maar de stang moet ik vervangen..

En toen stond de digit verplicht stil door dit:

Omdat ze toch stil stond in afwachting op een afspraak bij de garage, ging ik werken aan de digit:

Met behulp van de ijzerzaag, boormachine en de slijptool ging ik de voorbumper eraf te halen:

Goed inspuiten met kruipolie, wat dus niet helpt als alles zit vastgeroest... Dammm.

Dan maar zo los krijgen......

Uren later:

Nou kon ik mooi de roestplekken aan de voorkant met RX5 insmeren, ik kon het ook met RX10 afwerken, maar dan werd alles zwart dan kun je niet meer goed zien of de roest toch nog erger werd..

De Roest:

Ook de subframe eens schoongemaakt van grond en olie met remreiniger...
Zo had ik een mooie kijk op de subframe en de leidingwerk:

Goh is een subframe bruin.....

zoals je ziet is de leidingwerk eigenlijk wel goed bij de subframe, maar hoe verder je komt hoe roestiger het is!
Ik zit te denken om volgendjaar toch de leidingwerk aan bij de voorkant (motorgedeelte) te vervangen bij Hegru ondanks ik alles zover het kon met RX5 te behandelen.

Ook de carterpan heb ik helemaal ingesmeerd met RX5..

Daarna alle schroeven en bouten om de voorbumper te monteren vervangen met RVS schroeven/bouten:

Alles met flinke vet aan de draadeinde weer gemonteerd, zelfs de nieuwe bevestigingsclips met RX5 behandeld..

Enne effe de bouten zwart gemaakt:

Ook maar de schakelstang vervangen:

Tja verschil is duidelijk tussen oud en nieuw, ongelooflijk dat ik 2x Citromobil heb gehaalt en Rotterdam....

Uiteindelijk was dit de noodoplossing van Coen om weer thuis te komen:

Dat zou ik ook als noodpakket in de karakterbak moeten doen tyripe's! Laughing

Demontage van de ouwe stang was erg makkelijk, ik had de hitteschild losgehaalt waardoor ik makkelijker bij de stang kon komen.

Iemand moest even de schakelpook vasthouden zodat ik met een schroevendraaier de stang los kon wippen:

Bij de bak was tyripe's doorknippen en hoppa los! op de nieuwe even de ouwe stootrubber overgezet en weer monteren.

Gelijk de ruimte daar met RX5 ingespoten voordat ik de hitteschild terugplaatste.

Ook effe voor de looks een andere (nieuwe!)luchtslang gemonteerd:

Ook maar begonnen met het demonteren van de kofferbakbekleding.

Ik heb daarvoor een C-stijl meegenomen om te zien waar de klemmen zaten en hoe het niet moet:

En.. en wat zat er achter!:

Dat valt echt ontzettend mee! Dat was dus een plus puntje tussen dat gedoe met de garage door toendertijd..

Dat moest wel voor de winter goedkomen!

Alleen is de kofferbakranden wel slechter dan ik dach:

Dus de kofferbakranden en de C-sponningen en de slechte wielkast:

Deze roest plekken wil ik nog laten aanpakken voordat ze de stalling ingaat. Wellicht ergen in september hoe het nu eruit ziet?

Goed, en toen ging ze naar de garage voor dit:

-2 ashoezen vervangen plus keering in de versnellingsbak
-Lassen ophangingbeugel uitlaat.

Laat ik het maar kort houden:

Het heeft een maand geduurt en bijna 5liter bakolie in de bak! maar ze stond toen weer thuis met een slippende koppeling...

Zucht... jaja ik wist dat de koppeling minder was, maar dat het zo snel ging.. Evil or Very Mad

Dus ik twijvelde of ik het dit jaar het ga vervangen of volgendjaar als ze de stalling uitkomt. Het werd uiteindelijk het eerste

Met de Karakterbak verveel ik me nooit!.. .....

Wordt vervolgt..

9 Re: The Digit alias the "karakterbak" on Tue Jan 17, 2012 11:20 pm

Gert

Engineer
Engineer
Weer een update.....

We blijven bezig, niet met zweven maar met reparatie's en onderhoud...
(Wordt natuurlijk niet voor niks "De karakterbak genoemd")

Een van de punten wat ik héél graag voor de winter wou, was dat de C-ruiten weer gekit konden worden en niet met tape de stalling in ging...

Ik heb eerst de hele kofferbak gestript, de vloerbekleding als de kappen en de bekleding van de wielkasten heb ik weggehaald. Dit scheelt wat voor de schadebedrijf...

Daarna de linker C-ruitje weggehaald, op dus erg makkelijk ging deze zat immers geplakt met Tape..

De rechter ruitje moest echter eruit gesneden worden..
Dat ging opzich wel goed, maar de laatste stukje even met een standymes gedaan.

En nee, ik heb géén zonnebank keurtje gedaan. Een werknemer van het bedrijf waar ik was heeft me even meegeholpen.

Daarna aan beide kanten de roosters eruit gehaalt. Klopt het dat deze pas eruit kunnen, als de ruitjes eruit zijn? (Wat opzich me niet logisch lijkt?)

Daarna de lijm resten van de tape, van de auto en ruiten gehaalt:
(Let wel! Dit was speciale tape, die niet je lakt mee los trekt! Alleen als het erg warm is loop je wel die risico!)

Opzich lijkt de rechter ruitje goed, maar helaas zitten er 2 scheurtjes in.. Gelukkig heb ik er al een nieuwe voor liggen..

Daarna met een speciale gereedschap de kit weggestoken:

Zat er wel dik op deze kit... Te dik wellicht?

Dan met de staalborstel de losse roest weggehaalt en de boel ontvet:

Phoe, dat is nog best roestig... Hoe zou het toch zover gekomen zijn? Te dik gekit wellicht?

Nu ze toch richting de schadebedrijf ging, mogen ze dit ook maken:

En voilá de resultaat:

De rechterkant ziet er goed uit, nouja er is kleurverschil..
Normaal spuit je het uit over de deuren heen, om kleurverschil tegen te gaan. En lak je het daarna af.
Dit is bewust niet gedaan, omdat ik de deuren ga vervangen.. Dit staat volgendjaar in de planning dus gaat ze nog daarvoor terug..

Geldt ook voor de linkerkant..

De linkerkant:

Stukje uit de C-stijl geslepen en nieuw stukje erin gezet..

Dju wat een verschil met eerst!

De kofferbak:

Géén roest gat meer!

En een strakke bodem (roestvrije!)...

Phoe dat ziet er akelig strak uit! Dat is even wennen...Hahaha.

Ik was even bang dat je wat kit zou zien door de linker ruitje, omdat er immers wat zwarte lijnen er af waren.. Maar dat is mooi opgelost, zodat je geen kit ziet.

En nog een fotoo'tje van de strakke kofferbakklep:

10 Re: The Digit alias the "karakterbak" on Tue Jan 17, 2012 11:29 pm

Gert

Engineer
Engineer
Wel, nu volgt Een echte sleutelmarathon, waar we zelf een andere forummer een bezoekje vereerde.... Laughing

.
.
.
.
.
.
.

Zoals jullie leesde reed ik, nee zweefde ik al 3maanden niet meer met de Digit, omdat een garage bezoek niet echt, goed uitpakte voor de karakterbak..

Dus ging ik samen met coen , nouja laat ik eerlijk zijn ik heb veel geleerd, sleutelen aan de digit. Ditmaal als doel om de koppeling en een andere bak te plaatsen!

Dit laatste gevalletje deed ik uit advies van het Cifo..

Vrijdag: 21-10-11

Savonds de digit al naar de bedrijf gebracht om alvast wat voorwerk te doen:

-Banden eraf
-Luchtfilterhuis
-Accu
-Wat kabelwerk loskoppelen..

Ik wou het niet te laat maken, want morgen was er weer een dag.... Dat eerste kom ik later nog op terug... Rolling Eyes

Zaterdag 22-10-11

Vandaag weer verder gegaan om de hevel los te krijgen... Met behulp van een luchtratel gaat dit perfect, mwha dat moet ik vaker gebruik van maken... Nog een beetje lopen te pielen om de voorraadbol/accumulator los te krijgen van de bak.. Echt een gepruts om los te krijgen...

Tegen half 10 kwam Coen om mee te helpen met deze klus..

Voordat we de aandrijfassen losmaakte eerst de bakolie alwéér aftappen...

Nou... ik ben een echte expert geworden, in bakolie af te tappen! Neutral

Daarna met een speciale gereedschap de draagarm en de reactiestangen losgehaalt om de asssen eruit te krijgen..

Vervolgens een beschermkap om water/modder uit de bak te laten, verwijderd en geprobeerd om de versnellingsbakophanging los te krijgen..

Dat laatste ging niet omdat een bout muurvast zat , later lukte het wel met de luchtratel. Alleen de draadeinde is kapot.. (wordt nog een oplossing voor bedacht)

Daarna de de bak losgemaakt van de motorblok, waarbij een bout al niet los hoefde want die zat er niet meer in! Shocked .....

En dan hét moment om de bak uit de auto te halen.......Tja en we raakte/aaide een HD leiding en toen dacht de leiding, ik ga kapot en hadden we een lek... :?

Met andere woorden de leiding zou vroeg of laat springen, hij was erg roestig en ik wou hem volgend jaar vervangen..

Tja, en dan ga je bellen/stalken om een ander te regelen.... :-) Ben ik effe blij dat ik sinds kort een abonnement heb met een werkende mob.. Laughing

Maar.... we gingen verder haalde de koppeling en drukgroep eruit en zetten er een nieuwe (Valeo)setje erin..

De ouwe koppeling was op en de drukgroep was een veer kapot...

De ouwe meuk...

.....en het nieuwe spul...

Gelijk is de keering bij het motorblok vervangen en wéér nieuwe keeringen in de versnellingsbak gedaan..

..

Hier wordt duidelijk gewerkt... ;-)

Maar goed de HD leiding, daar moest ik even een andere halen bij een forummer Vermond... En dat was effe 45min heen en dat ook weer terug..

Tussen duur even wat gegeten en na 9uur eventjes op en neer getuft met de Xsaar. Het leek me verstandiger dat ik even reed, aangezien dat ik geen puntenrijbewijs heb wat me géén punten kost.. Laughing

Rond 11uur waren we terug en plaatste ik de nieuwe HD-leiding...

Om 12uur waren we klaar en was het tijd voor een proefrit, wat ik aan Coen overliet..
Daarna heb ik nog een stukje gereden!

Zo, dat scheelt enorm, schakelen perfect, koppeling gaat perfect! Nee, nu is ze beter dan eerst.....
.
.
.
.

Maar, ze toonde karakter in deze vorm:

Na het uitzetten ging ze motorolie lekken...

Wat is dit zuur, van half 10 tot 1uur savonds gesleuteld en dan helaas dit! Al onze inspanning voor niks?

Zucht.... weken later in weekend de carterpakking vervangen, hopelijk was dit de oorzaak van de olie lekkage...

Om de olie af te tappen, had ik een mooie stuk gereedschap om de carterplug los te krijgen:

Hehehehe!

Maar goed, viel me nog best tegen! Ik dach bouten los en voilá hij is los.....
Nee, met een schroevendraaier wrikken (voorzichtig!) kwam hij los van het blok!

Moet wel zeggen dat het wel erg gaaf is om zo je motor te zien:

....

Maar goed, dan de ouwe pakking van het motorblok en carterpan af te steken:

Handig z'n steekbeitel, waar men de kit uit een ruitensponning steekt..(altijd handig als dat in de buurt ligt)

Wat me opviel aan de pakking dat er oliesporen zaten aan de bak kant/krukas-keerring kant:

Lekkage van de pakking, want op het randje bij het vliegwiel onder de krukaskeering zat geen olieresten..

Tussen de pakking heb ik speciale kit gedaan en de carterpan teruggezet.

3x met de ratel vastgedraait, niet té en een keer met de hand nagelopen.. Wel eerst kruislings aangedraaid met de ratel..

Wat wel raar is dat ik naast de bouten, 3 imbusbouten had om de carterpan vast te zetten.. En aan de kant van het vliegwiel kon ik 2bouten niet helemaal in krijgen, de bouten zijn net te groot, nadat ik ze opmeette? Dit heb ik opgelost met vulringen.. Zou dát de lekkage verklaren?

Daarna olie vullen, en starten!

Na 2min lekkage.................................. Nouja LHM dus:

De leiding komt vanaf de stuurbekrachtiging, die gaat naar een t-stuk die naar de drukverdeler gaat (boven de voorraadbol) en daarna naar de voorraadvat gaat... Köt dus....

Dus Ik heb een prijsopgave gevraagt bij Hegru........ Ik wil dus de lekkage aan het systeem verhelpen! Zal wel wat kosten, maarja hobby kost geld... Neutral

Maar het goede nieuws is! Geen olielekkage na 2min de motor laten lopen.. En 2min was eerst al genoeg om de olielekkage te krijgen... Dus wellicht is dit opgelost!
Helaas bleek dat niet zo.... Crying or Very sad

Alles afgebouwd en de nieuwe nouja 2dehandse dwars subframe teruggezet:

Wie van de 2.............

.

11 Re: The Digit alias the "karakterbak" on Tue Jan 17, 2012 11:33 pm

Gert

Engineer
Engineer
Jaja, en in september 2011 had ik weer gereden met de Digit:

Vanochtend de karakterbak opgehaalt bij Hegru te Veldhoven. Kon ik mooi weer eens een stukje rijden met de digit, en eerlijk gezegd het rijdt fantastisch! En het is goed voor de vernieuwde vertrouwen in de karakterbak!

Eindelijk weer de digit thuis!

Wel jammer van dit:

Helaas, het is toch de krukaskeerring!

Ik wist het al van Hegru dat ze motorolie lekte, ze hebben de motor schoongespoten en gekeken waar het lekte. Na een half uurtje kwam de eerste oliedruppel te voorschijn constateerde ze...

Volgens Hegru zit achter de krukaskeeringpakking een bout (onderdeel van een olieleidingwerk) die wat los kan gaan ziten, waar dus de olie door kan lekken. Met vastdraaien is dat opgelost..

Alleen zeiden ze, "dat moet je wel weten"..... Köt..

Tja, in het voorjaar toch een garage vragen of ze met een momentsleutel de carterdeksel-bouten willen aandraaien. Misschien heb ik geluk....

Met een beetje pech zal ik toch moeten kijken wat de opties zijn:

-Er is een spul wat de lekkage opheft. Moet je bij de motorolie doen.
-Alles opnieuw gaan doen.....

Denk toch dat ik voor optie 2 ga, maar ook alleen als de lekkage erger wordt..

Is er nog wat positieve nieuws?

Jazeker er is een type 3 BX opgeofferd voor de leidingwerk, of is dat weer negatief voor de type 3 liefhebbers? Rolling Eyes

Er zijn nog 2 leidingen die goed waren alleen ongecoat, dus dat wordt in het voorrjaar effe in RX10 geschilderd.

Zelfs de hele stuurbekrachtiging unit is vervangen door een lekvrije.

Ook is er een nieuwe veiligheidsklep gekomen..

Ook lijkt het, dat er een nieuwe rubbereleiding van de olievuldop geplaatst is en andere stekkers op de startmotor zit? (Hij is schoongespoten de motor, maar het zit er wel verdacht nieuw uit ook de slangklem!)

Toch weer netjes gedaan door Hegru, het is wel een eindje tuffen maar ik ben erg te spreken over de garage aldaar

12 Re: The Digit alias the "karakterbak" on Tue Jan 17, 2012 11:37 pm

Gert

Engineer
Engineer
En dan afleveren bij de stalling op de "stallingsbanden"...

Tot zover het verhaal...

Nu maar wachten op het voorjaar 2012! Cool
Nog zat te doen!

Kleine preview:

Het zou toch leuk zijn als ze dit jaar wat sportievere zomersetup krijgt!
In mijn vrije tijd eens uit geleefd op een LM! Twisted Evil

Volgens mij heeft de Lm wel wat betere tijden meegemaakt:

Tijd om me te gaan uitleven:

Hierna bewerkte ik het met een schuurborstel korrel 80 (voor op de boormachine). En daarna met de hand ,de oppervlakte met korrel 80 schuren.

Daarna pakte ik korrel 120, 180 en met korrel 400 en 1000 schuurde ik het nat na.

Hierna ging ik het poetsen met commandant 4 en Turtle scratch remover en Wax..

Dat belooft wat!

Wordt vervolgt!

13 Re: The Digit alias the "karakterbak" on Thu Mar 15, 2012 11:54 pm

Gert

Engineer
Engineer
nrtje 4 is klaar:

Toch heb ik het idee dat de eerste het beste is gelukt..
Maar toch, gezien de staat hoe ze eerst waren is dit véél beter..

En dan nrtje 5,, tja die is in erg slechte staat, dus die wordt de reservewiel:

Nrtje 5 is anders gespoten als de andere velgen. Gelukkig maar want nrtje 5 heeft last van losse zittende blankelak?:

En in slechte staat:

Dat witte is corrosie...

En dan flink met de staaltol aan de slag:

Het lak gaat er erg slecht af, en er komt een hele hoop stof vanaf:

Ik werd wel effe getipt door ons ma om het maar niet tegen ons pa te vertellen.. Rolling Eyes
Al dat stof in zijn garage...

Morgenavond weer verder, en zaterdag alle 5 de velgen nalopen en de ringen inschuren (ben erg benieuwd!) en hopelijk spuitklaar te krijgen voor maandagavond..

Sponsored content

View previous topic View next topic Back to top  Message [Page 1 of 1]