CitroFriends
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.
CitroFriends

Forum for followers of Citroen automobiles, old and new


You are not connected. Please login or register

Mijn D Special

2 posters

Go down  Message [Page 1 of 1]

1Mijn D Special Empty Mijn D Special Thu Dec 15, 2011 1:09 pm

Han S


Engineer
Engineer

In CiFo is daar een heel draadje over met veel foto's, maar ik ga hier verder.

Vorig jaar heb ik de carosserie helemaal tot op het metaal blank gemaakt en de laklaag totaal opnieuw opgebouwd met zeven of acht lagen lak.

Maar ik ben nog niet helemaal tevreden over de strakheid, hier en daar zie je nog een klein bergje of dalletje. Dus ik heb de schuurmachine er weer opgezet en ga alles met metaalplamuur (twee componenten met aluminium er in) strak maken en begin gewoon weer vanaf scratch zoals dat in goed Nederlands heet.

Foto's maken zal ik ook nog even regelen, komt goed.

Tot vorige week zag zij er nog zo uit:

Mijn D Special Sany0834

En nu ligt er alweer een kale deur op de werkbank.

Hoe ik haar in juni 2010 kreeg:

Mijn D Special Sany0522

Als het goed is komt er in het januarinummer van La Bombe deel twee van mijn restauratieverslag.

2Mijn D Special Empty Re: Mijn D Special Thu Dec 15, 2011 1:29 pm

wendela

wendela
Engineer
Engineer

Het zijn toch mooie auto's.

Als John weer terug is zou hij je misschien uit kunnen leggen, dat veel laklagen geen goed idee is.

3Mijn D Special Empty Re: Mijn D Special Thu Dec 15, 2011 3:46 pm

Han S


Engineer
Engineer

Ik heb het over alle laklagen, dus ook de primers en ik schuur er weer een stuk vanaf met korrel 2000 waarna ik het polijst. Dus aan het eind is het niet zo dik meer. Ik ga voor het maximale en ik heb dat zo met de Jaguar gedaan.

Die was niet rot of zo maar de lak was op een aantal plekken zo dun dat je de grondlaag zag en nu is die weer als een spiegel, net zoals hij de fabriek verliet alleen veel betere moderne 2k lak.

4Mijn D Special Empty Re: Mijn D Special Thu Mar 01, 2012 6:18 pm

Han S


Engineer
Engineer

Het spuiten van een auto is een klusje van niks, is zo gepiept. Maar dat voorbewerken, man man, wat is dat toch een hoe......madammenklus.

Ik heb de DS mooi in de lak gezet maar ik was niet tevreden over de strakheid, dus ik heb gewoon de shuurmachine er weer op gezet. En dan het strak maken, er moet plaatselijk geen milimeter plamuur op, maar om dat echt strak te krijgen is nog niet simpel.

Je ziet hoe ze dat doen bij Chip Foose en Chopshop, waar ze alles trak maken met dikke lagen plamuur. Ik heb nu een soort spaan gehaald bij de bouwmarkt, soort van houten geval met een stalen mes van een centimeter of 30, waar ze gestucte muren mee glad maken.

Nee, geen gewonde vlakspaan, maar een soort superbreed plamuurmes. Het is nu koud in de werkplaats dus je kunt die 2K plamuur lang smeren. Ik smeer er een laag op met een breed plamuurmes en strijk het dan glad met dat brede geval. En als het dan hard is schuren met een plank van een centimeter of 60 lang met schuurpapier er omheen.

Hoop werk en daar word ik redelijk gestoord van. Morgen de derde deur in de primer hoop ik en als dat na een uurtje droog is kan ik met een doek met terpetine er overheen smeren en dan zie je of het strak is, of niet natuurlijk en in het laatste geval gaat er nog een laagje plamuur overheen want het moet gewoon strak.

En als zij dan straks helemaal klaar is en staat te pronken met haar slanke kont, dan zet ik haar te koop. Je hebt het over een DS die 68.000 km heeft gelopen en geen roest heeft, ook niet onder de lak verborgen want alles is helemaal blank geweest.

Zonde hé? Maar ik ga alles te koop zetten en ik heb straks geen ruimte meer voor vier auto's. De Jaguar blijft want die is helemaal uniek en ik heb hem al 36 jaar.

5Mijn D Special Empty Re: Mijn D Special Thu Mar 01, 2012 8:22 pm

wendela

wendela
Engineer
Engineer

Goed bezig, als ik het zo lees. Ik vraag me af of ik ooit het eindresultaat zal zien, maar ben er zeker benieuwd naar.

6Mijn D Special Empty Re: Mijn D Special Thu Mar 01, 2012 8:42 pm

Han S


Engineer
Engineer

Ik heb foto's gemaakt hoor en die zal ik ook posten als de dame weer klaar is en dat moet binnen een paar weken kunnen. Ik werk er niet elke dag aan maar het eind is in zicht.

7Mijn D Special Empty Re: Mijn D Special Thu Mar 01, 2012 9:03 pm

wendela

wendela
Engineer
Engineer

Leuk hoor, foto's. Dat zal ik zeker niet ontkennen, maar in het echt zien, dat is toch altijd nét even anders.

Sponsored content



Back to top  Message [Page 1 of 1]

Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum