CitroFriends
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.
CitroFriends

Forum for followers of Citroen automobiles, old and new


You are not connected. Please login or register

Heeft er dan niemand hier een XM?

2 posters

Go down  Message [Page 1 of 1]

1Heeft er dan niemand hier een XM? Empty Heeft er dan niemand hier een XM? Thu Dec 15, 2011 4:17 pm

Han S


Engineer
Engineer

Een jaar of zeven heb ik er mee gereden, een TCT van 1994 dus nog het oude dashboard maar hydractief 2 en veel onderdelen van de serie 2. Het overgangsjaar dus en hoewel je gruwelijke verhalen leest over de XM, heb ik er alleen maar normaal onderhoud aan gehad en er heerlijk mee gereden.

In een keer van Enkhuizen naar Roermond en uitstappen alsof je 20 km gereden hebt. Ik vind het een van de allerfijnste reiswagens, snel want de TCT is een behoorlijke opschieter, zeer comfortabel. En dan niet alleen de vering, maar de hele beleving van zo'n auto. De sublieme stoelen die bij mij na 270.000 km nog als nieuw waren, de rust van zo'n auto. Je hebt niet door dat je 180km/u gaat en de soepele motor.

Twee liter met een turbo en gewoon 40km in de vijfde met 1100 toeren en geen protest. Ik zou er zo weer een willen als ik een kilometervreter zocht.

2Heeft er dan niemand hier een XM? Empty Re: Heeft er dan niemand hier een XM? Mon Dec 19, 2011 9:59 pm

Puffel

Puffel
Master mechanic
Master mechanic

Ik heb een XM sinds maart dit jaar. Een rechts gestuurde blauwe 2.0 16v bouwjaar 1996. Dus wel met nieuwere dashboard, serie 2.

Het is een automaat en een heerlijke wagen. Tot dusver heb ik nog geen problemen gehad met de wagen, gelukkig. Het verbruik valt ook nog mee op de ritten (die mijn lief) naar haar werk rijdt.

Onderdelen voorziening zie ik nog wel lastig worden op termijn. Binnenkort 3e beurtje. Voor onderhoud ben ik op mezelf aangewezen. Gelukkig is ze low mileage (nog)

3Heeft er dan niemand hier een XM? Empty Re: Heeft er dan niemand hier een XM? Tue Dec 20, 2011 11:45 am

Han S


Engineer
Engineer

Dus dat heb jij ook, het gevoel van een fijne auto. Ik heb er met heel veel plezier mee gereden en ik vind het nog steeds een van de meest ondergewaardeerde Citroens.

Persoonlijk vind ik de XM ook een erg mooie lijn hebben, mits hij netjes is. Jij hebt de 16v, dus hydraulische klepstoters wat kleppen stellen onnodig maakt.

Die motor heeft wat weinig vermogen, maar als je geen haast hebt is dat geen enkel probleem. De TCT is een stuk krachtiger en heeft zijn vermogen ook over een groot toerengebied. Je hebt dus helemaal niet het idee dat je met een turbo rijdt en dat is knap van de ontwerper.

De V6 moet je eens proberen als je de kans krijgt, dat is een opschieter, wel een beetje dorstig, maar bruut hoor.

4Heeft er dan niemand hier een XM? Empty Re: Heeft er dan niemand hier een XM? Thu Dec 29, 2011 1:46 pm

Puffel

Puffel
Master mechanic
Master mechanic

Sorry maar ik lees dit nu pas Han. Ik zou graag die andere modellen willen proberen maar dat zal wel nooit meer gaan lukken. XM's zijn nooit geleverd in Ierland. Zelf heb ik er nog nooit een gezien de afgelopen 11 jaar. Ik weet nog wel 2 te koop, allebei 16v's.

Echt mooi vind ik de XM niet maar mijn lief is er erg van gecharmeerd. Ik hoop er nog lang plezier van te hebben. Niets ten nadele van mijn xantia, maar het rijdt lekkerder. Soms denk ik er wel eens over om zelf ook in een XM te gaan rijden en de Xantia weg te doen. Maar financieel is dat onhandig. Bovendien is de XM onderdelenvoorziening onhandig voor ons. Voorlopig moet ik blij zijn met 1 XM en voor mij is ze snel genoeg.

Sponsored content



Back to top  Message [Page 1 of 1]

Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum