Zo, bij deze het verhaal van het uitvallen van Jasmijn.
Het begon allemaal vorige week zaterdag in de avond. Ik wou nog even bij een vriendin langs toen Jasmijn maar op 1 cylinder wilde starten. Na enkele pogingen het volle vermogen te kunnen krijgen werd het niet beter en startte ze op een moment zelfs helemaal niet meer.
Enkele dagen later nog geprobeerd om het beestje aan te slepen met de vento van een maat van me. Maar ook dat had geen zin. Jasmijn wilde niet op eigen kracht draaien.
Gister hadden we vervolgens eindelijk tijd om haar op te halen met een trailer en naar de garage in Erlecom te brengen. Het was immers weer erg druk in de garage en er moest eerst een of andere hele lelijke kitcar klaar zijn om een plekje op de brug vrij te hebben. Daar heb ik dus even vaart achter gezet en het resultaat mag er zijn.
Toen ik aan mijn eigen Jasmijn mocht beginnen had ik uiteraard eerst de accu maar eens opgeladen, het hielp allemaal niks. Het enige wat ontbrak was een vonk. Ik maakte me al klaar om ruzie te zoeken met de contactpuntjes tot de baas naar me toe kwam en zei dat we er anders wel een electronische ontsteking in zouden zetten. Zoiets stond al een tijd op mijn to do list, dus het leek mij een aardig moment. In plaats van storing te gaan zoeken in de contactpuntjes werden deze er dus binnen enkele ogenblikken volledig uitgehaald. Een electronische ontsteking kwam hiervoor spoedig in de plaats en na het afstellen konden we weer een poging wagen. Helaas sloeg ze nog steeds niet aan.
Na wat onderzoeken, meten en met een interessant hoofd naar de motorruimte gestaart te hebben, bleek er nog steeds geen vonk te zijn. Erg raar.. Het enige wat het nu kon zijn was de nieuwe electronische ontsteking. Gelukkig hadden we er nog een stuk of 6 liggen. Er werd maar een andere bijgepakt, even gewisseld, en toen proberen..
En ja! Jasmijn sloeg direct aan en pruttelde weer van genot! Mooi.. dat ook weer gehad. Toen nog wat kleine dingetjes gedaan zoals een slotje bijgesteld, bakolie bijgevult en een losgerot achterscherm met een parker vastgezet. Toen was het koffietijd.
Na de koffie lag er ineens een gigantische plas olie onder Jasmijn.
Dat moest haast wel bakolie zijn natuurlijk.. Ze droop nog steeds, dus het lek was snel gevonden. Er bleek namelijk een bout te missen aan de achterkant van de bak. De bout had ik al zien liggen op het chassis, maar ik dacht dat het wel niks bijzonders was. Dat was het dus wel.
Uiteraard was het een bout van het type; hoort thuis op een heel lastig te bereiken plaats. Namelijk tussen het schutbord en de achterkant van de bak. Daar kwam nog eens bij dat er in mijn motorruimte vooral motorolie om het blok heen ligt dan dat er in het blok zit. Dat krijg je als je je lekkage niet verhelpt maar alleen constant olie bijvult. Dus toen de bout er op gevoel ingedraait was, zagen mijn armen eruit als die van een negertje. Zwart.
Toen heb ik er nog maar wat bakolie ingegooid, handen gewassen en de auto de brug afgereden. En ja, nu doet het Jasmijneke het weer prima. Maar morgenochtend komt de echte vuurdoop natuurlijk. Na een nacht buiten in de kou te staan weer starten. We zullen zien!
Het begon allemaal vorige week zaterdag in de avond. Ik wou nog even bij een vriendin langs toen Jasmijn maar op 1 cylinder wilde starten. Na enkele pogingen het volle vermogen te kunnen krijgen werd het niet beter en startte ze op een moment zelfs helemaal niet meer.
Enkele dagen later nog geprobeerd om het beestje aan te slepen met de vento van een maat van me. Maar ook dat had geen zin. Jasmijn wilde niet op eigen kracht draaien.
Gister hadden we vervolgens eindelijk tijd om haar op te halen met een trailer en naar de garage in Erlecom te brengen. Het was immers weer erg druk in de garage en er moest eerst een of andere hele lelijke kitcar klaar zijn om een plekje op de brug vrij te hebben. Daar heb ik dus even vaart achter gezet en het resultaat mag er zijn.
Toen ik aan mijn eigen Jasmijn mocht beginnen had ik uiteraard eerst de accu maar eens opgeladen, het hielp allemaal niks. Het enige wat ontbrak was een vonk. Ik maakte me al klaar om ruzie te zoeken met de contactpuntjes tot de baas naar me toe kwam en zei dat we er anders wel een electronische ontsteking in zouden zetten. Zoiets stond al een tijd op mijn to do list, dus het leek mij een aardig moment. In plaats van storing te gaan zoeken in de contactpuntjes werden deze er dus binnen enkele ogenblikken volledig uitgehaald. Een electronische ontsteking kwam hiervoor spoedig in de plaats en na het afstellen konden we weer een poging wagen. Helaas sloeg ze nog steeds niet aan.
Na wat onderzoeken, meten en met een interessant hoofd naar de motorruimte gestaart te hebben, bleek er nog steeds geen vonk te zijn. Erg raar.. Het enige wat het nu kon zijn was de nieuwe electronische ontsteking. Gelukkig hadden we er nog een stuk of 6 liggen. Er werd maar een andere bijgepakt, even gewisseld, en toen proberen..
En ja! Jasmijn sloeg direct aan en pruttelde weer van genot! Mooi.. dat ook weer gehad. Toen nog wat kleine dingetjes gedaan zoals een slotje bijgesteld, bakolie bijgevult en een losgerot achterscherm met een parker vastgezet. Toen was het koffietijd.
Na de koffie lag er ineens een gigantische plas olie onder Jasmijn.
Dat moest haast wel bakolie zijn natuurlijk.. Ze droop nog steeds, dus het lek was snel gevonden. Er bleek namelijk een bout te missen aan de achterkant van de bak. De bout had ik al zien liggen op het chassis, maar ik dacht dat het wel niks bijzonders was. Dat was het dus wel.
Uiteraard was het een bout van het type; hoort thuis op een heel lastig te bereiken plaats. Namelijk tussen het schutbord en de achterkant van de bak. Daar kwam nog eens bij dat er in mijn motorruimte vooral motorolie om het blok heen ligt dan dat er in het blok zit. Dat krijg je als je je lekkage niet verhelpt maar alleen constant olie bijvult. Dus toen de bout er op gevoel ingedraait was, zagen mijn armen eruit als die van een negertje. Zwart.
Toen heb ik er nog maar wat bakolie ingegooid, handen gewassen en de auto de brug afgereden. En ja, nu doet het Jasmijneke het weer prima. Maar morgenochtend komt de echte vuurdoop natuurlijk. Na een nacht buiten in de kou te staan weer starten. We zullen zien!