CitroFriends
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.
CitroFriends

Forum for followers of Citroen automobiles, old and new


You are not connected. Please login or register

Jasmijn van Rik.

5 posters

Go down  Message [Page 1 of 1]

1Jasmijn van Rik. Empty Jasmijn van Rik. Tue Feb 07, 2012 9:16 pm

Rik

Rik
Mechanic
Mechanic

Zo, bij deze het verhaal van het uitvallen van Jasmijn.
Het begon allemaal vorige week zaterdag in de avond. Ik wou nog even bij een vriendin langs toen Jasmijn maar op 1 cylinder wilde starten. Na enkele pogingen het volle vermogen te kunnen krijgen werd het niet beter en startte ze op een moment zelfs helemaal niet meer.
Enkele dagen later nog geprobeerd om het beestje aan te slepen met de vento van een maat van me. Maar ook dat had geen zin. Jasmijn wilde niet op eigen kracht draaien.
Gister hadden we vervolgens eindelijk tijd om haar op te halen met een trailer en naar de garage in Erlecom te brengen. Het was immers weer erg druk in de garage en er moest eerst een of andere hele lelijke kitcar klaar zijn om een plekje op de brug vrij te hebben. Daar heb ik dus even vaart achter gezet en het resultaat mag er zijn.
Toen ik aan mijn eigen Jasmijn mocht beginnen had ik uiteraard eerst de accu maar eens opgeladen, het hielp allemaal niks. Het enige wat ontbrak was een vonk. Ik maakte me al klaar om ruzie te zoeken met de contactpuntjes tot de baas naar me toe kwam en zei dat we er anders wel een electronische ontsteking in zouden zetten. Zoiets stond al een tijd op mijn to do list, dus het leek mij een aardig moment. In plaats van storing te gaan zoeken in de contactpuntjes werden deze er dus binnen enkele ogenblikken volledig uitgehaald. Een electronische ontsteking kwam hiervoor spoedig in de plaats en na het afstellen konden we weer een poging wagen. Helaas sloeg ze nog steeds niet aan.
Na wat onderzoeken, meten en met een interessant hoofd naar de motorruimte gestaart te hebben, bleek er nog steeds geen vonk te zijn. Erg raar.. Het enige wat het nu kon zijn was de nieuwe electronische ontsteking. Gelukkig hadden we er nog een stuk of 6 liggen. Er werd maar een andere bijgepakt, even gewisseld, en toen proberen..
En ja! Jasmijn sloeg direct aan en pruttelde weer van genot! Mooi.. dat ook weer gehad. Toen nog wat kleine dingetjes gedaan zoals een slotje bijgesteld, bakolie bijgevult en een losgerot achterscherm met een parker vastgezet. Toen was het koffietijd. Cool
Na de koffie lag er ineens een gigantische plas olie onder Jasmijn. Neutral
Dat moest haast wel bakolie zijn natuurlijk.. Ze droop nog steeds, dus het lek was snel gevonden. Er bleek namelijk een bout te missen aan de achterkant van de bak. De bout had ik al zien liggen op het chassis, maar ik dacht dat het wel niks bijzonders was. Dat was het dus wel.
Uiteraard was het een bout van het type; hoort thuis op een heel lastig te bereiken plaats. Namelijk tussen het schutbord en de achterkant van de bak. Daar kwam nog eens bij dat er in mijn motorruimte vooral motorolie om het blok heen ligt dan dat er in het blok zit. Dat krijg je als je je lekkage niet verhelpt maar alleen constant olie bijvult. Dus toen de bout er op gevoel ingedraait was, zagen mijn armen eruit als die van een negertje. Zwart.
Toen heb ik er nog maar wat bakolie ingegooid, handen gewassen en de auto de brug afgereden. En ja, nu doet het Jasmijneke het weer prima. Maar morgenochtend komt de echte vuurdoop natuurlijk. Na een nacht buiten in de kou te staan weer starten. We zullen zien!

Jasmijn van Rik. IMAG0180

Jasmijn van Rik. IMAG0185

Jasmijn van Rik. IMAG0190

Jasmijn van Rik. IMAG0193

2Jasmijn van Rik. Empty Re: Jasmijn van Rik. Tue Feb 07, 2012 9:22 pm

wendela

wendela
Engineer
Engineer

en met een interessant hoofd naar de motorruimte gestaard te hebben

Geweldig!!!!

Maar ze doet het weer. Cool

3Jasmijn van Rik. Empty Re: Jasmijn van Rik. Tue Feb 07, 2012 9:26 pm

Rik

Rik
Mechanic
Mechanic

Jazeker! Ik voel me toch altijd een beetje unheimisch zonder mijn autootje. Zoals ze dat dan mooi noemen ofzo..

4Jasmijn van Rik. Empty Re: Jasmijn van Rik. Tue Feb 07, 2012 9:32 pm

wendela

wendela
Engineer
Engineer

Die twee eerste foto's, ze staat er echt heel sneu bij. Dat smoeltje...

5Jasmijn van Rik. Empty Re: Jasmijn van Rik. Tue Feb 07, 2012 10:01 pm

Puffel

Puffel
Master mechanic
Master mechanic

jaaa da's een super leuk karretje.

Dus ook een 123 overleden. Ik heb er ook al wat versleten. Ga mijn ouwe koekblik maar weer van punten voorzien

6Jasmijn van Rik. Empty Re: Jasmijn van Rik. Tue Feb 07, 2012 10:05 pm

wendela

wendela
Engineer
Engineer

Ik kan me nog herinneren en zal het ook nooit vergeten, dat dit concept nog in de kinderschoenen stond. De ontwerper kwam een keer tanken toen ik nog op zo'n benzinestation in Rotterdam werkte. Hij liet me het hele ding zien. Kreeg zelfs alle informatie erover, welke onderdelen, welke weg te volgen, alles! Hij is het niet echt slecht gaan doen met zijn idee, maar het lijkt toch niet echt te werken? Zonde.

7Jasmijn van Rik. Empty Re: Jasmijn van Rik. Tue Feb 07, 2012 10:19 pm

Gert

Gert
Engineer
Engineer

Leuk verhaal Rik!

Mooie plaatje van de Ami op de Groesbeekseweg.. Vaak gefietst naar school toe..

8Jasmijn van Rik. Empty Re: Jasmijn van Rik. Tue Feb 07, 2012 10:22 pm

patrick

patrick
Engineer
Engineer

Mooi verhaal Rik! Duimen voor morgen.

Patrick

9Jasmijn van Rik. Empty Re: Jasmijn van Rik. Tue Feb 07, 2012 10:36 pm

Puffel

Puffel
Master mechanic
Master mechanic

wendela wrote:Ik kan me nog herinneren en zal het ook nooit vergeten, dat dit concept nog in de kinderschoenen stond. De ontwerper kwam een keer tanken toen ik nog op zo'n benzinestation in Rotterdam werkte. Hij liet me het hele ding zien. Kreeg zelfs alle informatie erover, welke onderdelen, welke weg te volgen, alles! Hij is het niet echt slecht gaan doen met zijn idee, maar het lijkt toch niet echt te werken? Zonde.

Nou ja, ik wil Albert z'n produkt niet afkraken hoor, alleen het kan dus wel kapot. Net als een condensatortje.

In mijn geval start het niet echt veel beter, maar de contactpunten verloop heb je niet meer.

10Jasmijn van Rik. Empty Re: Jasmijn van Rik. Tue Feb 07, 2012 10:43 pm

wendela

wendela
Engineer
Engineer

Ik ken het alleen als prototype. Hij heeft het me toen helemaal uitgelegd. Sufferd. Maar het is toch een internationaal bekend product geworden. Dat vind ik dan toch wel weer leuk.
Alleen voor de CX bestaat zoiets niet. Dan moet je gaan zoeken naar GS onderdelen op dat gebied. Voor de gewone carb versies dan.

11Jasmijn van Rik. Empty Re: Jasmijn van Rik. Wed Feb 08, 2012 5:55 pm

Rik

Rik
Mechanic
Mechanic

Ze had vanmorgen nog wel last van de kou natuurlijk. Maar ze startte verder prima!
Er zit overigens geen officiele 123 op maar eentje van de cassis club, die mehari lui.. Maar ik heb geen klagen. Binnenkort eens de choke kabel fixen. Want ik moet nu steeds starten zonder choke omdat anders de kap open moet om de choke terug te zetten. En dat is dan weer behoorlijk irritant omdat de ontgrendelkabel van de motorkap ook weer gebroken is. Er blijft voldoende om aan te werken in ieder geval!

12Jasmijn van Rik. Empty Re: Jasmijn van Rik. Wed Feb 08, 2012 6:01 pm

wendela

wendela
Engineer
Engineer

Hahaha, karakter waar je mee leert leven en ineens wil je dat niet meer en dan ga je aan de slag. Zulks.

13Jasmijn van Rik. Empty Re: Jasmijn van Rik. Wed Feb 08, 2012 6:38 pm

Rik

Rik
Mechanic
Mechanic

Exact! Cool

14Jasmijn van Rik. Empty Re: Jasmijn van Rik. Thu Apr 19, 2012 5:40 pm

Rik

Rik
Mechanic
Mechanic

Jasmijn heeft van de week een harttransplantatie ondergaan. Ik had eind vorig jaar namelijk een motortje in onderdelen gekocht. Die heb ik helemaal in elkaar gezet en was van de week klaar voor montage. Toen hebben we hem dus maar gemonteerd in de garage. Het duurde allemaal ietsje langer dan gedacht natuurlijk. En er zat het een en ander tegen.
Toen we hem helemaal in hadden gebouwd en lieten proefdraaien bleek bijvoorbeeld dat er nog olielekkage was op 3 punten. Op een banjo-bout van de olieleiding, bij het afdekplaatje van de oliepomp en bij de vulpijp. De enige die niet te verhelpen was door een bout aan te draaien was de lekkage bij de oliepomp. Daarvoor moest het blok weer uit de auto genomen worden, oliepomp eruit gehaald worden samen met de behuizing daarvan die tussen de motorhelften geklemd zit. En toen een beetje vloeibare pakking overal tussen. Helaas lekt het blokje nu nog steeds een klein beetje, maar dat is te overzien. Af en toe een druppeltje ergens.
Er zat uiteraard meer tegen, want als je aan je eigen auto sleutelt gaat er altijd het meeste mis. Zo was bijvoorbeeld 1 van de banjo-bouten dol gedraait in de cylinderkop. Daar moesten we dus een draadbusje in maken. Nadat we de cylinders, zuigers en koppen erop gezet hadden kwamen we erachter dat een afdekplaatje wat nog miste niet zomaar een afdekplaatje was, maar het hele olie-opzuig ding wat de olie aanzuigt naar de oliepomp. Daarvoor moest het blok een beetje gesplitst worden zodat we die door de gleuf konden halen en konden monteren. Een risicovolle actie, maar het ging gelukkig goed.
Sinds dinsdagmiddag kan ik eindelijk weer rondtuffen met het autootje. De afstelling hadden we dinsdagmiddag gedaan. Het bleek echter bij het naar huis rijden dat deze nog niet bepaald goed was. Ik heb de hele middag rond gereden en verschillende afstellingen geprobeerd. Maar de auto bleef inhouden en veel ploffen. De volgende dag besproken met de mensen in de garage, die waren het met me eens dat hij waarschijnlijk valse lucht trekt. Spruitstuk bouten wat extra aangedraait, evenals de bouten waarmee de carburateur vastzit. En na dat vandaag nog eens gedaan te hebben is er alweer ietsje verbetering. Er bleek echter een bout van het spruitstuk dol gedraait te zijn. Gelukkig eentje die door en door kan, dus met heel veel gehannes kregen we (terwijl het blok met koelbeplating ingebouwd zat) een moertje erachter. Die zit nog niet perfect vast, maar in ieder geval een beetje nu.
Rest nog de uitlaat dicht te maken, want die is zo lek als een zeef. Alleen op de overgangen tussen de pijpen overigens. Maar dat moet maandag maar gebeuren. Na al het gedoe met afstellingen heeft het karretje nu wel iets meer vermogen gekregen. Eerst had ik de grootste moeite om de 50 te bereiken binnen een redelijke tijd en kon ik geen heuvels op. Heuvels op gaat nu al wat redelijker, en mits je constant vol gas rijdt zijn er ook nog nette snelheden te bereiken zonder het verkeer al te erg op te houden. Mijn record met dit motortje is toch al zo'n 95 in de polder. Maar een beetje ami haalt toch met gemak wel 110 in de polder.
Meer volgt er dus nog, het blijft nog eventjes spannend. Ik hoop binnenkort ook wat fotootjes te kunnen posten van de motorwissel. Maar voor dat dat kan moet ik eerst weer een computer tot mijn beschikking hebben. Jullie horen spoedig van mij. Wink

Groetjes!

15Jasmijn van Rik. Empty Re: Jasmijn van Rik. Thu Apr 19, 2012 5:56 pm

wendela

wendela
Engineer
Engineer

Drie hoeraatjes voor Rik en Jasmijn.

Hoera! Hoera! Hoera!

Het is toch prachtig om zo'n auto rijdend te houden.

16Jasmijn van Rik. Empty Re: Jasmijn van Rik. Thu Apr 19, 2012 7:33 pm

Gert

Gert
Engineer
Engineer

Goed bezig Rik!

Ik denk dat je de zevenheuvelenweg voorlopig wel even vermijdt! Laughing

17Jasmijn van Rik. Empty Re: Jasmijn van Rik. Sun Apr 22, 2012 1:33 pm

Rik

Rik
Mechanic
Mechanic

Tuurlijk niet, dat was één van de plaatsen waar proef gereden werd. Very Happy
Juist op zulke wegen kun je goed testen of de motor naar behoren functioneert. Ik moet immers ook elke middag als ik van werk naar huis rij de holleweg op bij Berg en Dal. En die is ter plaatse denk ik wel zo'n dikke 10%. Daar moet het autootje natuurlijk wel op afgesteld worden. En dat is ook wel een leuke uitdaging. De eerste rit naar boven kwam ik bijna niet boven namelijk. Toen moest ik terug schakelen naar de 1 en flink gas geven. En onderhand kan ik alweer in de 2 naar boven, nog wel met vol gas natuurlijk. Wink

Sponsored content



Back to top  Message [Page 1 of 1]

Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum